AbdulRahman Ayyash
 

AbdelRahman Ayyash's Facebook profile

Saturday, 11 October 2008
يوم تدويني عالمي ... الفقر !
سلامو عليكم
:)
ضمن فعاليات يوم التدوين العالمي ، و هو السنة دي عن قضية الفقر .. حبيت اكتب كلام بسيط يتعلق بالفقر (بطبيعة الحال اكيد) كما انه يتعلق بالازمة المالية الحالية .
من منطلق فكري إسلامي أقدر أقول ان المشكلة الاساسية في الازمة المالية الحالية هي زيادة الفايدة بشكل رهيب ، مما ادى ان الناس اللي خدت البيوت مش قادرة تسدد تمنها ، وده يعني ربا !
و المشكلة التانية و هي ان البنوك باعت البيوت دي ، وبعدين كان في ديون ، فباعت الديون ، بمعنى ان الناس اللي اشتروا البيوت ، هيدفعوا الفلوس للبنك ، لكن هتروح للي البنك باع لهم الديون ، و ده بيع ديون أو بيع حاجة مش ملكي ، وده حرام !!!
المشكلة التالته ان اصحاب الديون ( اللي المفروض يتدفع لهم الديون ) باعوا حصصهم كأسهم لمستثمرين ، فبقى البنك منتظر الفلوس عشان يديها للمالك اللي ملوش في البيت الا اسهم موزعها على مستثمرين ، فالبنك عارف ان له بيت ، و صاحب الديون عارف انه له ديون هتيجي من صاحب البيت ، و صاحب البيت قاعد في بيته و مقتنع انه بيته ، و المستثمر اللي عنده الاسهم عارف ان في بيت في مكان ما في الولايات المتحدة هو له فيه حصص و ممكن يبيعها !
يعني من الاول و الاخر ، لو تمت مراعاة نقاط بسيطة جدا في التعاملات المالية ، موجودة في الاقتصاد الاسلامي ، أخدها الرأسماليين كجانب أخلاقي يضاف إلى تعاملاتهم ، اعتقد كانت مشاكل كتير هتتحل !
ثم إن الرأس مالية باللي بتعمله أمريكا دلوقتي بتنهار من أساسها ، أنا أقصد النظرية ولا أقصد النموذج الأمريكي و التعامل ، أمريكا الآن كحكومة و كنظام تضخ الأموال و تشتري الأصول لتفادي انهيارات و افلاسات اكبر البنوك و الشركات ، و هو ما يعني أن الحكومة تدخلت في العمل الحر ، و هو ما يخالف المبدأ الرئيسي للرأسمالية ، اللي أقره آدم سميث من زمااان ، و اللي بيقول دعه يعمل دعه يمر .
دي حاجة ... الحاجة التانية ان أمريكا دلوقتي بتفقد هيبتها كدولة عظمى ، تستطيع السيطرة (إيجابا) على الاقتصاد العالمي ، باختصار ، أنا لو شفت أمريكا بتنهار اقتصاديا بهذا الشكل ، و انهيارها ينتج عنه ما يشبه الدوامه اللي بتسحب كل حاجة حاوليها للقاع ( بورصة القاهرة نزلت اكتر من 16% في يوم واحد ) ( و بورصة أيسلندا نزلت حوالي 76% مقتربة من الافلاس ) أنا كاقتصادي أقدر اقول ان الاسلم لي و بكل بساطة إني أفك ارتباطي بالعملة الامريكية ، و أتعامل مع المواد أو مع العملات القوية اوالثابتة الأخرى ، و اللي بدأت تتعافى بسرعة بعد الأزمة الأخيرة .
في تصوري ان فوكوياما كان مخطئ جدا لما قال ان نهاية التاريخ هي الليبرالية الاجتماعية و الديمقراطية السياسية ، أعتقد ان لسه كتير شوية على وجود نظرية نستطيع أن نقول أنها نظرية النهاية ، أو أنها النظرية الكاملة ، و الدليل ، الكساد العظيم بين الحرب العالمية الاولى و التانية ، و العالم في الوقت ده على وشك كساد تاني .
المرحلة اللي احنا فيها أعتقد انها محتاجة نوع من أنواع تزاوج النظريات ، أو الدمج بين النظريات الموجودة حاليا و اللي لا اتصور ان الفكر الاسلامي يعارضها بأي شكل من الاشكال طالما لم تتعارض مع أساس أو مبدأ أو ثابت إسلامي .
ببساطة ، مشكلة الرأسمالية من وجهة نظري أنها لا تحفظ للإنسان تكامله مع الآخر ، و هو ما أدى ببساطة شديدة من وجهة نظري إلى أزمات عديدة ، من بينها الفقر المدقع في العديد من مناطق العالم ، و أدى كذلك إلى الازمة المالية الحالية ، و التي ستصيب أول ما تصيب معتنقي الرأسمالية اللا أخلاقية كهدف أول .
فقط محاولة للفهم ..

Labels: , , ,

posted by AbdElRaHmaN Ayyash @ 09:13  
6 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
My Name Is : AbdElRaHmaN Ayyash
I'm From : cairo, Egypt
And : I am just a guy, that wanna see his home "Egypt" in a great position in the civilized world , wanna talk to the other views' believers to hear from them and to make them listen to me , I'll try to show good model of a young Egyptian Muslim guy , who is believing in Islam as the only solution to all problems we face...... أنا مجرد شاب ، عاوز اشوف بلدي مصر ، في أحسن مكان وسط العالم المتحضر ، عاوز اتكلم مع أصحاب الرؤى المختلفة ، و عاوز اسمع منهم ، و عاوز اعمل من نفسي مثال كويس لشاب مصري ، مؤمن ان الاسلام هو الحل لكل مشاكلنا .
للفضوليين فقط

Free counter and web stats