AbdulRahman Ayyash
 

AbdelRahman Ayyash's Facebook profile

Monday, 5 February 2007
يوميات دارس (3)الاخيرة عن الكلية




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيفكم يا شباب

نعود بعد غياب تدوينة كاملة ضاعت في مذكرات معرض الكتاب
وللأسف لم يكن فيها فلاش باك
اذا في هذه التدوينة نضع كل ما نقدر عليه من فلاش باك
---
عندما أعود بالذاكرة إلى الوراء ..
أتذكر وجوها مشوشة
أسماء مطموسة ..
أعرفها ولا أتبينها
رأيتها .. ولكني لا أدركها
ولكني سأرمز هنا لكل الوجوه .. بذلك الاسم " مؤمن "
وسأحاول أن أتذكر ما كان يقال لي في بعض المراحل ..
ولنبدأ بالفلاش ..
منذ سنوات في عدد شهور حمل المرأة ..
وأنا في السابعة من عمري ..
مؤمن : بودي .. انت عاوز تطلع ايه ؟
أنا : أنا عاوز أطلع عالم !!
مؤمن ( بخبث ) : عالم يعني ايه يعني .. قلة أدب ؟
أنا ( ببراءة ) : لا .. عالم زي أينشتين ومصطفى محمود ( بتاع العلم والايمان )
مؤمن يضحك !!!
---
وأنا في الثامنة من عمري ..
مؤمن : ازيك يا سعادة العالم .. انت لسه عاوز تطلع عالم ..
أنا : اه طبعا
مؤمن : يعني عاوز تدخل كلية علوم ؟!
أنا : ؟؟!!!
هو العالم بيدخل كلية علوم ؟
مؤمن : آه طبعا
أنا : لا لا .. انا مش عاوز ادخل كلية علوم
مؤمن : امال عاوز تدخل ايه ؟!!
أنا : ... !!!
---
في التاسعة من عمري
مؤمن : بودي .. ايه اخبارك يا دكتور ؟
أنا : دكتور !! .. انا مش عاوز ادخل كلية طب
مؤمن : انت خلاص .. العالم بتاعنا
أنا : أنا فكرت في الموضوع .. وقرأت كتير اوي .. ( فعلا كنت وقتها اقرأ كتير .. ممكن أكثر من هذه المرحلة .. أو لعلي أتخيل أني كنت أقرأ كثيرا .. لصغر سني ) .. عن المهندسين ..
فأنا عاوز اكون مهندس
مؤمن : طيب انت عاوز تكون مهندس ليه ؟!
أنا : ... !!
---
في العاشرة من عمري
مؤمن : ازيك ياباشمهندس .. مقلتليش عاوز تبقى مهندس ليه .. وللا مش عارف ؟
أنا : طبعا عارف .. أنا هكون مهندس زي خالو مصطفى !
مؤمن : ... !!!
---
في الحادية عشرة
مؤمن : بيكهام .. عامل ايه يا باشمهندس
أنا : الحمد لله .. ولو ان بيكهام دي مش لاقيه كتير عليا
مؤمن : المهم .. أخبار خالو مصطفى ايه ؟
أنا : صحييييح .. انا عرفت سبب تاني عشان اكون مهندس
مؤمن ( باستخفاف ) : ايه ؟
أنا : أنا هكون مهندس زي يحيي عياش .. المهندس بتاع فلسطين
مؤمن ( بدهشة ) : معرفوش !!
أنا : .. !!!
---
في الثانية عشرة
مؤمن : ازيك يا عياش ( من هنا كانت التسمية .. وعشقت الاسم وقتها ) .. قوللي يا باشمهندس .. انت تعرف المهندسين بيشتغلوا ايه ؟
أنا : ... !!
مؤمن : بص يا سيدي .. دول اما بيبنوا البيوت .. وبيرسموا البيوت بالمسطرة الكبيرة اللي انت بتشوف كريم أخويا ماسكها .. أو بيشتغلوا على الكمبيوتر على طول .. أو بيكونوا زي خالك مصطفى .. في المفاعل ..
أنا : .. يعني هم المهندسين دول هم اللي بيمسكوا المساطر اللي على شكل T .. أنا والله كنت عاوز أكون زيهم بس مكنتش عارف هم ايه .. أنا كده لازم أكون مهندس
---
الثالثة عشرة .. الثالث الاعدادي
مؤمن : ازيك يا بودي .. يللا يا سيدي الثانوية قدامك .. وعاوزين نشوف شغلك .. الرياضة اللي انت هتاخدها كلها .. زي اللي انت هتاخدها في هندسة
أنا : ان شاء الله ناوي اطحن الدنيا .. وفيها ايه يعني الواحد يطلع الاول .. يعني لو ذاكرت كل حاجه .. والدرس بوقته .. وحلليت على كل درس .. لازم هطلع من الاوائل
مؤمن ( بغلاسه ) : كنا بنقول كده يا حبيبي .
أنا : أنا غيركم يا بابا .
مؤمن : هنشوف !!!
---
الرابعة عشرة
والخامسة عشرة ..
والسادسة عشرة .....
---
مما سبق إخواني الكرام .. تدركون أنني - فضلا عن رغبتي في اطالة التدوينة بأي وسيلة - أنني كنت أود من صغري أن ألتحق بالهندسة ..
ومما ثبت في ذهني وقتها
أن المهندس إما .. بكمبيوتر محمول
أو بمسطرة كبيرة T
أو بخوذة برتقالية ليبني الأبراج
أو ....
مطاردا في الجبال .. يفجر العدو .. ويصنع من التراب القنابل
وبالتالي فقد وقر في ذهني أن المهندس لابد أن يتمكن من الكمبيوتر .. والرسم ( لم أعرف وقتها أن الرسم غير الرسم الهندسي ) .. ولا يخشى الارتفاعات .. ولا العدو
ومن هنا فقد كان استعدادي جيدا لهندسة
رغم ما لم تحمله شهاداتي في الثانوية بما يسر الأهل بتلك الطريقة
لكنها كانت مقبولة بالنسبة لي
وكنت أحمد الله .. فلولا توفيقه لما وصلت لربع هذه الدرجة
وبعد أن دخلت الكلية
وفي أول يوم ثلاثاء في الاسبوع الاول
كانت هناك محاضرة ..
دكتور أشيب الرأس
خفيض الصوت رقيقه
لم يرض بالبروجيكتور (projector ) وبعروض الباور بوينت
ولكنه كان يأتي بورق شفاف
مرسوم عليه ما يود شرحه
ويبدأ بعرضه على البروجكتور الضوئي ..
غير المتصل بالحاسوب ..







هذا كان الدكتور ( بهلول )

الدكتور " أحمد البهلول "

عبقري قسم الرسم الهندسي ..

والثالث في الرسم الميكانيكي على الشرق الأوسط

وسابع سبعة هم أبرع مهندسيه على الأرض

تقليدي إلى حد مخيف

رغم عبقريته التي لا يختلف عليها اثنان

إلا أنني لم ألحظ ذلك إلا متأخرا

لسبب بسيط اكتشفته متأخرا كذلك ..

أنني لم أدرس إلا مع الدكتور بهلول ..

ولم ألحظ اختلافا بينه وبين غيره .. لأني من الأساس لم أر غيره

والدكتور بهلول يا سادة ليس بخيلا رغم أنه يحمل 3310

وأيضا الدكتور بهلول ليس بخيلا رغم انه يحتفظ بمسطرته وحتى المنقلة منذ عام 1966


أي ما قبل النكسة

من الجيد أن ندرك الان أن الدكتور أحمد ليس إلا صورة فلكلورية للقرن الماضي .. بكل
عبقريته .. بكل تسارعه .. وبكل تصارعه ..

كان هذا دكتور الرسم الهندسي ..

تلك المادة الممتدة

التي يستمر بها دارس الهندسة يدرسها في المراحل المختلفة في أقسام العمارة والمدني
والميكانيكا

ومشكلة الرسم الهندسي الأثيرة .. تكمن في طول مدة الرسم .. للوحة أو الاسكتش ..
وبالتالي طول مدة انحناء الظهر .. وبالتالي التقوس والحاجات التانية

ويكفي هذا على مادة الرسم ..

لأنني ما زلت أكرهها ..

ولكني أدرسها ..

وسأدرسها

أما الان

فلم يعد أمامي غير تلك المواد الغريبة ..

مواد بسيطة .. تحمل بين طياتها ألغاز الكائنات الفضائية .. وروعة الخيال العلمي ..
مغلفا باسم تلك الكلية .. الهندسة

أحب الميكانيكا .. وأكره الدكتور

أحب الفيزياء .. بشقيها .. وأحب الدكتور .. ولا أحب الثانية ولا أكرهها

لم أكن أكره الكيمياء .. لكنني كنت أرهبها .. وأحب الدكتور

أما الرياضيات .. أساس كليتي .. فلم أعد أحتمل فيها المزيد .. لكنني أعشقها ..
وسأظل

وفي نهاية الحديث عن المواد ..

لا أريد إلا أن أقول ..

الحمد لله ..

على كل شيء

على الهندسة .. الحمد لله

على الإخوان في هندسة .. الحمد لله

على نعمة البوح بسري لمن أثق بهم .. الحمد لله

فالحمد لله .. على تلك الكلمة

الحمد لله

والسلام





Labels:

posted by AbdElRaHmaN Ayyash @ 02:04  
2 Comments:
  • At 23 September 2007 at 13:16:00 GMT, Anonymous Anonymous said…

    مين اللي قالك ان الدكتور بهلول الثالث على العالم في الرسم الهندسي طبعا غلط , هو فعلا راجل كلاسيكي من القرن قبل الماضي و لكنه مثل جميع اساتذة الهندسة
    التوقيع
    مهندس استشاري
    درس لي الدكتور بهلول من 20 سنة

     
  • At 23 September 2007 at 14:55:00 GMT, Anonymous عبدالرحمن عياش said…

    :D ياااااه
    دكتور بهلول فعلا كويس اوي
    هههههههههههه
    القرن قبل الماضي دي عجبتني يا باشمهندس
    بس الكلام ده معيد عندنا قالهولنا فانا عشان كده نقلته
    يشرفني تعليقك عندي ياباشمهندس
    لك سلام

     
Post a Comment
<< Home
 
My Name Is : AbdElRaHmaN Ayyash
I'm From : cairo, Egypt
And : I am just a guy, that wanna see his home "Egypt" in a great position in the civilized world , wanna talk to the other views' believers to hear from them and to make them listen to me , I'll try to show good model of a young Egyptian Muslim guy , who is believing in Islam as the only solution to all problems we face...... أنا مجرد شاب ، عاوز اشوف بلدي مصر ، في أحسن مكان وسط العالم المتحضر ، عاوز اتكلم مع أصحاب الرؤى المختلفة ، و عاوز اسمع منهم ، و عاوز اعمل من نفسي مثال كويس لشاب مصري ، مؤمن ان الاسلام هو الحل لكل مشاكلنا .
للفضوليين فقط

Free counter and web stats